Call for Papers: Nordisk litteratursociologi (NOLS) 2025 – Litteratursamhällets förvandlingar

Published 23 September 2024
Helsinki central library

Nordisk litteratur, Finskugriska och nordiska avdelningen vid Helsingfors universitet bjuder in till bidrag för symposiet Nordisk litteratursociologi (NOLS) 2025 med temat Litteratursamhällets förvandlingar, som kommer att hållas i juni 2025. Deadline för abstrakt är 15 januari 2025.

NOLS har som mål att vara ett återkommande evenemang och en samlande arena för den nordiska litteratursociologin. NOLS 2025 i Helsingfors är en fortsättning på två tidigare tillställningar. I juni 2022 ordnades ett symposium om litteratursociologi i Skandinavien vid Aarhus universitet och året därpå organiserades NOLS 2023 i Uppsala.

Ambitionen med symposiet är att belysa olika slag av förändringar och förvandlingar av litteraturens inre och yttre villkor – historiskt och i dag.

Abstrakt om max 300 ord + kort bio (max 150 ord) på svenska, norska, danska eller engelska skickas till: nols2025helsinkifi

Läs mer här: Nordisk litteratursociologi 2025